TEMAN2 3HERO

Rabu, 18 Februari 2009

SIAPA PUNYA ITU AAHH?!!!..

Baru tadi saya masuk blog c Furen Laoshi dan baca entry dia tentang kenangan d SRK.Tandek dulu2. Kisah linsou (biji) mangga yang mendarat di kepala guru besar.hahahaaa.Tak dapat ku bayangkan.
Terus ingatan saya menyorot kembali satu kisah masa saya sekolah lagi d SMK.Tandek. Macam masa saya tingkatan 3 itu tahun 1994 kalau inda silap bo.
Kami punya kelas ini tingkat paling atas. Ada dua tangga timur dan barat. Tangga barat dikhaskan untuk pelajar lelaki. Tangga timur pula dikhaskan untuk pelajar perempuan. Ososodu juga la jalan pigi tangga perempuan kalau ngam2 itu kelas sana dekat tangga lelaki. Tidak boleh sembarangan ja guna tangga ni. Kalau kedapatan, mimang ko make'ek bo. Kami dorang c Gisak, C RumbiaMasolog dan Mimie yang pernah sekolah di SMK.Tandek masa tu kalau durang masih ingat ini kisah.Heheheee.
Ada satu masa ni tiba2 kedengaran ada suara teriakan marah dari bawah. Macam suara cikgu ba. Pasang telinga ja kami.Betul2 juga cikgu yang marah. Tak perlulah saya sebut nama cikgu itu di sini aah..masih di sini itu cikgu sekarang tapi bukan lagi d SMK.Tandek bo. Dia naik pangkat sudah jadi PK di SK. Kami yang di atas ni menikus saja.Inda tau apa cerita sebenar punca kemurkaan itu..
Sekali besok2 terus ada perhimpunan bo.Masa tu pengetua di SMK.Tandek Arwah Cikgu Makibin.Penolong Kanan pula Cikgu Jainim. Kena marah ba kami semua di perhimpunan. "Siapa yang meludah dari atas kemarin?!!!!..." Bilang Arwah bo.Siapa punya ludah itu aahh!!!...".
Ada cikgu yang kena ludah. Cikgu perempuan.Bagus kalau ludah yang biasa2..Ini ludah yang tak seindah biasa (macam lagu Datuk Siti pula ini) hehehee. Panas2 lagi itu ludah mendarat di kepala. Macam kuning + hijau sudah warna itu ludah bilang bo.Tumpuk besar lagi tu,pepekatlah.Pasti yang empunya ludah itu yang ada koruk punya batuk.Bukan 1 orang ja yang batuk2 masa tu. Kami menikus saja. Arwah tu kalau sudah marah, nah.. jan main2. Tapi kalau inda marah,paling bagus ini cikgu walaupun tegas.Tiada siapa pun yang berani mengaku meludah. Kalau mengaku, nah..tempah maut namanya.
Sejak dari hari itu DILARANG MELUDAH sudah dari atas. Kalau batuk yang ada isi tumpuk2 tu, pandai2lah mau buang di mana.Talan terus ja pun OK baitu...hahahaaa
Banyak betul kisah di SMK.Tandek lagi...TO BE CONTINUED

NOTA: Semoga roh arwah dicucuri rahmat

10 ulasan:

Doc ACS berkata...

Haha... ludah siapa tu ah? Okon ko dikau gam nong? Haha...

Sya ada byk cerita jg dgn mendiang ckg Makibin ni. Dia ni memang terkenal dengan garangnya. Kalau kumikip sudah tangan dia tu, jaga2lah. Adalah yang kena tempiling tu.

Dulu time d smk tandek, sya ni ahli pasukan bola tampar; ckg. Makibin laini jurulatih kami. Satu petang kami sedang latihan, ada satu org kwn sya ni (bukan ahli team) tiba2 pigi dkt2 kami om monorulu obo Nong. Andaman kui yalo dino nga simion no rereeton. Hee...

"Jangan", bilang si Okib (nama timangan mendiang). Ai, osugul juga si kawan. "Kalau begitu saja pukulan sya pun buli juga." dia bilang nogi med dot kosorulu bo it gagaya dialo.

Boyo po dit lele'ed, nakapanas diri bo Yokib diri. Waro ot tutuung (elaan dikoo bo it tung biskut tagayo diri) sirid toning. Onuwo kam onuwo di Okib iri om gusaa no dialo i kuwo dino.

Si kawan yang kosorulu tu pigi pula berselindung di belakang satu lagi kawan kami ni. Nga nunu ka mangan nu di Okib. "Ini si Mokibin bah ini", ka di Okib om tad dumpaai i dialo dit tung om kotolo po dialo.

Ka di Okib po, "Anak siap bah kau ini? Kurang ajar betul. Jangan heran kalau tiba2 ada orang pigi pukul kau di tengah jalan." ka dialo.

Amu po sukup iri, "Tunggu dulu" ka dialo om med dot mamanau yaalo muli tu mongongoi do gampa ka di tongo kinoruangan siri bo, nga amui nokorikot yalo sid walai dino om ginumuli no tu sinunsub dagai om it tongo guru wokon i 'tambabaya' dagai dino muli. Oposii nobo yalo dino nga songkadada okoi i. "Inono dikau ka di ginawo ku yoku."

Korikot kembagu Yokib, "Bah, cukuplah latihan iniari." Ka dialo. Padahal kotimpuun dagai balatih dino. Nunu po yoku diti, pananawaw po dit pongitungan ku tu, ba waro no pawayaan momiansau. Haha...

Kabasaran Soultan berkata...

he-he-he ...Ludah tak seindah biasa ...
Memangnya ada ? ..ludah macam mana tuh bentuknya ?.

Nice posting.
Salam untuk ketiga-tiga heronya ..rajin2 belajar dan jangan nakal

NONG berkata...

Aii..okon ko yoku po kie Ison.Amu elaan isai dot dulah iri.hehehe

KABARASAN..
Ludah tak seindah biasa..hehehe. ada beda tu ludah orang selesema dan nggak.
Will send ur regards.TQ

ILLIE berkata...

ades nong..iko'o nga bulih tahan ih bala ajajal boh..nga amu ih to'o kalawan musim dagai...nga mimang koh it guru nodula'an tatap nalamas irih..hahaha soro'on gongukon ot nongodula..kisiwww!! hahahaaha

singamaraja berkata...

Salam kembali !

YAYAN berkata...

hahaha lucu ..banyak kenangan manis saat sekolah ya..

RumbiaMasolog berkata...

Nong...trus terimbau kenangan dulu2 pula...tp masa kejadian tu sya teda suda disana la...hehehe...

Ison:...elaan ku isi komoiyoon no oi Ison tu yoku nga sino ie tontok dino..mmg ko aramai mari ie arwah Okib ong rumasang no...no kumpit nopo mari ie tutuung diri najangan di Okib pinomobog di tulun (org kg ko juga tu ison)...

NONG berkata...

Alamas bo nodulaan RumbiaMasolog..
Ya..mimang ko ogumu kenangan daton ad SMK.Tandekdigulu-gulu po..:)

UNGU berkata...

kihaaa..kenangan sepanjang jalan ar. siuk o ni n3 ko

NONG berkata...

Rajin2 la ko masuk sini bo Ungu..hahahaa
Ada lagi blog yang boleh bikin kosirit dagan ketawa mari kiobo...Alamas tie..