TEMAN2 3HERO

Rabu, 11 Februari 2009

APA ITU WHAT?

hehehe..tiba2 ja saya ingat ini kisah masa membaca entry Dr.Ison sana blog dia Kimargang wagu(TONDOS)..Banyak memperkatakan tentang kepekaan pendengaran dan pemahaman mendalam.

Ini cerita ni sudah lama ni.Inda tau itu tahun bila itu,tapi yang pastinya masa saya masih sekolah lagi.. Kisah ini bermula masa mitatabang(inda tau apa mitatabang kalau Melayu wo) menanam padi sana sawah c Masuni.Jadi saya ni dengan bebarapa kawan2 perempuan berborak2 sambil menanam padi.
Ada ni kawan saya nama dia c Watinah Bt Jaipol..nokotokin sana Tingkalanon juga dia ni. Saya lupa sudah nama mentua dia ni.Ipar c Baingkon bo ni Illie..hehehee. Suami dia ni sama nama c Illie..keeehaaaa.

Sambung cerita, c Watina ni memang nama timangan dia c Wat.Jadi, kami semua pun panggil dia c Wat. Tiba masa rehat, kami duduk2 di sibor.Mau kasi latan itu pinggang bo.Amu atanan pengkakat monguyut dot susungkad.C Wat ini ada bawa liposu(Buah yg asam).Inda saya tau apa nama liposu kalau Melayu.Itu liposu dia ni yang kicil2 lagi warna merah.Muatlah dipoket c Wat.
Dia bagi saya dan terus ngap..punya asam..kongil(ngilu) gigi bo. Kami sembunyi2 makan konon tu inda mau kasi ompit yg lain.Takut kehabisan bo konon..Ngam2 mata c Bidah ternampak kami, dia tanyalah.."Apa itu Wat?" dia tanya c Watinah. "Apa", bilang c Watinah menjawab.
"Apa itu Wat" bilang nogi sumagayan mo tanya.."Apa" jawab c Wat. Punya askit perut saya ketawa..Maksud c Bidah, "apa itu Wat",dia tanya sama c Watinah apa yang dia kasi tapuk2. C Watinah punya utak ni pun satu juga, balik2 jawab "apa", tu mau berpura2 konon tidak tahu apa maksud pertanyaan c Bidah.
Kalau fikir betul2 kan "apa itu what?, macam menanya pula apa maksud itu what kan.
Jadi kalau dalam Melayu, What bermaksud 'apa'. Memang betullah apa c Watinah jawab tu, tapi maksud pertanyaan bukan mau bertanya apa itu what? sebaliknya menanya 'apa yang c wat kasi tapuk2 itu'..hehehee..bikin keliru juga ini kalau inda pa'am wo.

Sesungguhnya pendengaran dan pemahaman berkait rapat dalam penafsiran..
Jangan salah tafsir kie...

10 ulasan:

IsOn berkata...

Hahaha... Saya rasa yang ini, bukan si Wat tidak tau baitu, tapi dia sengaja pura2 inda tau sebab dia tidak mau kasi ompit si Bidah.

Si Bidah pun satu, kalau mau minta tu cakap turus tarang saja baitu ko menanya lagi, "apa itu 'wat'?" Hehe... lusu juga serita2 masam ini kalau diingat2 bo. ;)

Ismail Mohd Rosli berkata...

Nong......emailkan saja gambar dan story pelajar sakit tu ke endraimr68@yahoo.com tolong jangan kecilkan gambar2nya, lebih banyak gambar lebih bagus,kita cuba bantu dia,ASAP (As Soon As Posibble),tq

Furen Laoshi berkata...

mitatabang...nong, itulah antara amalan orang kita yang mulia. Bergotong-royong - kaya dgn prinsip GIVE and TAKE. Dahulu, kalau ada yang menabang sagu - satu kampung berbagi-bagi. Kalau memutung karabau pun dipigis setiap urang sedikit. Heh..comel anak2 kau. Sama ja muka sumua...

AragangTandik berkata...

he he he kin geli ati juga ko ni nong. macam pula cerita cigu tanya murid siapa nama dia - dijawab 'tulislah' - nah kan cigu tu tanyak balik2 - balik2 juga dijawab 'tulislah' - rupanya nama dia 'tulislah'.

Global Excellent Marketing Sdn.Bhd (GEM) www.gemsb.com berkata...

DIREKTORI / FORUM Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia 2009 - www.gem.socialgo.com

Global Excellent Marketing Sdn Bhd(GEM). Perunding, Pembangunan & Pengurusan Industri Sarang Burung Layang-Layang(Walet/Walit), Pakarekabentuk Rumah Burung Layang-Layang(Walet/Walit) - www.gem.tl.my

NONG berkata...

Mimang bikin ketawa baini cerita ni.
Manis untuk dikenang2 bo lewat usia yang semakin senja..hehee

Kabasaran Soultan berkata...

he-he-he ..ada saja cerita yang bisa bikin kita ketawa ... True story kah itu ?.

NONG berkata...

KABARASAN..memang true story ni.
Nantilah saya posting lagi true story saya yang lain lagi untuk kita kongsi dan ketawa bersama..

RumbiaMasolog berkata...

wakakaka.. thanks 4 sharing.. trus sya teringat masa muda2 dulu... sebelum datang kambain dan mengambur... semangat tolong-menolong dan berkerjasama sangat sebati dengan orang kampung.... tp skrang...sudah berubah sampai berparang sebab berabut kambain... betulah..teknologi boleh buat org lupa dan pentingkan diri...

NONG berkata...

Betul tu RumbiaMasolog...
Sampai ada mitotok kan gara2 berebut ambain saja..terlampau manja sudah ba petani moden sekarang ni.Mentang2lah semua pun pakai jentera kecuali menusui padi bo..hehehee