TEMAN2 3HERO

Isnin, 9 Februari 2009

PETUA UNTUK DAPAT ANAK PEREMPUAN.

Adeesss...mantang2lah saya ni tiada anak perempuan kan, banyak betul orang bagi saya petua supaya dapat anak perempuan..lucu betul o kalau fikir2.Nasib baik saya ni bukan orang yang obses mau anak perempuan o.Kalau tidak, memang kena lajak saja petua2 di bawah tu.
Antara petua yang diberi pada saya;

1. Mangapil bilang.Kasi torot(ikat dipinggang) itu bunga kacang panjang(Wusak torudui) yang
baru mau mula berbuah.Kalau renung balik bentuk bunga itu kacang panjang kan..'macam'.
2. Sumako dot siud tiya mama'al - Naik atas siud( Yg bikin tangkap ikan)saya pun inda tau apa
nama siud dalam Melayu. Ai..ai..alamas oku diti petua diti kieoboh.hahaaa
3. Curi sependet(Seluar dalam) perempuan yang semua anak dia anak perempuan.(matai2)
4. Kalau beranak anak lelaki bilang, kasi insamung (saya tidak tau apa nama monginsamung,
kalau dalam Melayu) pakai ayam betina.Ini adat Dusun Kimaragang ni.Perlu dibuat untuk
bayi yang sedang membesar.

Ini saja yang saya masih ingat petua2 yang diturunkan sama saya tapi satu pun tiada saya cuba. Jangan melawan takdir bilang mama saya yang juga merupakan seorang bekas bidan kampung. Kalau sudah TUHAN kurniakan anak lelaki, jangan pandai2 cuba petua mau dapat anak perempuan dia bilang.Nanti PAGAUON(pundan) bilang mama.Saya pun inda juga berminat mau cuba petua2 ni.Banyak soneh.
Terkejut betul mama masa saya cerita yang c Odu Golumis sudah meninggal.Dia biasa betul sama ni mendiang gima.Heheee

16 ulasan:

Umar al-Longobi berkata...

bahaya juga petua tu nong. silap-silap masuk penjara curi sependet org, ha ha ha! tapi, petua yg baik boleh amalkan. yg penting tidak melanggar hukum/am agama kan. kalau mau depat anak kembar mcmana ah?

NONG berkata...

Hehehee..butul e2 Umar.
Kalau mau dapat anak kembar..makan pisang yg miapid hahahahaaa(gurau bah)
Sya pernah ba nampak buah pisang miapid.Sya makan lagi nga bukan msa mengandung bo.

Aiso berkata...

hahahaha.... lucu banget ni petua ooo. suka sa baca cara kau berckp dusun itu. Ada masa nanti saya cerita kes kawan sia hehehe..

SURINIT berkata...

hehe... mcm2 ni petua ko... inda pernah pl sia dgr ni petua sbl ni... hahaha
apapun terima ja bah apa yg Tuhan mo bagi kan... rezeki Tuhan bagi kita tolak buat apa...

The Dusun Aroma berkata...

hehe bagus juga tu petua2 lah.. kasi jadi koleksi seja, sekadar kenang kenangan hik hik..

Sya pon nda pernah mengharap anak lelaki kah perempuan kah. Sya terima seja dengan penuh kesyukuran bah. Yang penting dia sihat, normal dan tiada masalah.

Bah, salam.

Dr. Nellson Maisin berkata...

Hee... tesengih2 sya baca ni entry kau nong. Maklumlah sya ni pun 3 hero juga. Hee...

Pa pun, semua anak2 (lelaki/perempuan) merupakan anugerah Tuhan. Kita harus bersyukur dan menghargai mereka. ;)

Srixon berkata...

bah saya bagi ko petualah k saya tidak paksa ko mau ikut or not tapi wife saya sendiri ikut petua nie mujarab pula -:), anak2 saya mcm ko juga berjurut 3 laki2 dan kawan bini saya tu berjurut ppuan, so di org bertukar sarung saja, masa tu sama2 lagi mengandung, selepas beranak wife dapat anak ppuan dan kawan wife tersebut dapat anak laki2, bah cuba lah k jgn tidak cuba -:)

UNGU berkata...

jus..obuli ni n3 ko kiobo..kihaaaa

NONG berkata...

Aiso..bahasa Dusun sampur2 uda bo ni.hehe. Siuk ba cakap Melayu campur2 Dusun.Cantik dia punya bunyi walaupun kedengaran agak lucu. hehehee

Surinit..Ba,banyak mari petua kie kalau tinggal di kampung.hehe,Yalah..apa pun jantina anak yg bakal lahir kita mesti terima seadanya.
Waro po tanak bo.Ong aso naahh,make'ek.

The Dusun Aroma..TQ sudi singgah sini blog saya. Ada resepi baru ka? betul apa ko cakap tu.Terima saja apa pun jantina anak yang lahir. Itu zuriat kita sendiri ba kan.
Ba,selalu2 la berkunjung disini kie..

Dr.Nelson..sengih2 ko aahh. Macam ada bau2 niat mau cuba ini petua ni.Cuba ka yang sumako siud tu Ison..hahahahaaa.Konko alamas kie.
Ya ba Ison..tanak tongondu ka atau kusai, aso e bida.Bersyukur no tu waro tanak. Harus dihargai dan didik dengan baik.

Srixon..macam bagus pula ini petua ko ni nga inda sudah saya mau beranak towo ni.Najara uda saya.Cukuplah ni 3 hero saya ni.Lagipun kalau telampau banyak anak, susah mau jaga bo. Intuanan bilang c Illie sana Jipun. Dia lagi dahsyat..iso no tanak.. Mau suruh dulu dia tambah 1 lagi amoi.Suruh dia cuba ini petua naik atas siud..hahahahaaa(jan marah kie Illie)

Ungu..sudah lama ku nantikan kunjungan mu di blog ku ini.Akhirnya kau muncul juga dengan somputut ulasan.Hahahaa
Ba..sedia2lah dari sikarang mau tarai ini petua.Petua urang tua2 ni geng.Jan ko main2.kiiihaaaaa.

Puteri (Enuvung) Manisa berkata...

hehehe bahaya tu kalau bertukar sepender orang.. entah2 ada penyakit kelamin terjangkit ko.. apapun saya bagi petua untuk yang cara moden:

AMALAN PEMAKANAN LELAKI
anak perempuan - kena banyakkan makan makanan yang beralkali seperti sayur-sayuran, buah-buahan kecuali asam dll

anak lelaki - kena banyakan makan makanan yang berasid seperti kerang, ayam,buah limau, ikan dll

lagi satu tipsnya yang saya tahu, cara bersetubuh tu perempuan mestilah diatas lelaki

Srixon berkata...

ini lah kamu nie bangsa tokow takut beranak ramai2 pa mcm lah akan datang itu pilak ramai dari kita orang sudah, asyik2 takut beranak ramai, rezeki ada dimana2 bah ramai anak lagi bertambah rezeki ko tu, ko beranak lagi bah 1 cari anak ppuan kalau tidak rugi saja ko tu membayar saja sama anak2 ko laki2 aiso org yang pigi membayar -:)

NONG berkata...

Puteri(Enuvung)Manisa..Tq sudi masuk blog saya. Selalu2lah masuk sini kie. Bagus juga petua2 mu ini.

Srixon..kalaulah beranak itu satu perkara yang mudah, sudah pasti saya mau beranak ramai2 juga o..Kalau yag berisiko macam saya ni, bersyukurlah asal ada anak.Tak kisahlah lelaki ka perempuan..Orang pilak terlampau ramai di sini sebab durang inda cukup makan ditempat durang bo tu..hehehe.

RumbiaMasolog berkata...

wakak...lucu oh kan... sya pun mo try la...wakaka.. anyway.. sama la kita ni nong.. tiga kali mencuba..tiga kali juga staring..sama la kita dgn c Dr.. but.. ada org ckp jangan risau la... pandai juga dorg bawa sumandak tu nanti...kan kan... ba..buli cuba lg ba nong.. sya kira2 mo tutup akaun suda ni.. tp ramai org inda setuju..dorg ckp paling best sekurang-kurangnya 4 org..sb bila tua nanti ramai yg akan menjaga kita...pikir2 betul juga kan... so.....rancangan tutup akaun di tangguh seketika tuk 3-4 years ni...

NONG berkata...

RumbiaMasolog..
TQ kie tu ko sudi juga majang sini blog saya.
Hehehee..inilah ni petua ni.Macam2.
Ya..memang betul apa ko ckap tu.Ni sitaring ni pandai juga bawa sumandak nanti.
Saya ni inda sudah mau menambah wo..cukuplah 3 orang ni.Osokot bo kalau saya yg beranak. Bagus kali kalau C Lis tu tiada komplikasi yang teruk masa bersalin..kalau saya ni, sejak lahir anak ke-3, betul2 saya JARA sudah o...K.Salam sya sama c Lis kie..
Rajin2lah bo majang sini blog saya.

RumbiaMasolog berkata...

Ok ba.. klu tidak brapa sibuk ni la karaja sya di opis..surfing coretan kawan2. Ohh..tpi lama sudah kan..mgkn skrg ok sudah ba ko tu. Anyway.. ok juga la si lis tu tp..tu la kurang darah smpi terpaksa di beri suntikan tambah darah..so smpi skrg masi lg sakit dia bilang.. cian dia... jadi tingulah 3-4 tahun klu masa tu mengizinkan buli la iktihar...anyway.. cute2 anak ko oh...congrats..

NONG berkata...

Ai..saya pun ada masalah kurang darah juga kalau masa pragnent.Kebanyakan ibu2 mengandung mengalami komplikasi kurang darah ba. Pernah saya kena masuk hospital mau tambah darah. Sampai 3 orang penderma darah saya dari kampung..Nasib lagi inda jadi kena tambah tu ngam2 naik 9 itu hb darah saya.Masa mula2 masuk hosp,tinggal 7 hb darah saya bo.Kritikal.Nga monotos betul saya minum itu rusap yang mama bawa.NASIB2.