TEMAN2 3HERO

Ahad, 22 Februari 2009

BADMINTON

Fuuh!!!!...punya penat saya ni. Sejak jarang2 sudah turun main badminton ni, macam cepat pula saya penat o. Kurang sudah stamina saya. Apa lagi kalau lawan lelaki yang bukan alang2 kalau pukul bola, mimang ko kosirit bo kejar shuttle.

Saya mau cerita sikit pasal badminton ni dalam hidup saya. Saya belajar main badminton masa saya tahun 3 lagi. Terlampau minat main badminton, sanggup kena rotan oleh mama sebab momiansau sana kawalayan main badminton sama kawan2. Masa tu kami guna itu shuttle plastik..opopodos lah kalau kena smash bo. Saya elak2 saja mata saya yang kena smash tu obolou obo kalau kena smash..Okodou lagi tu kalau itu shuttle plastik. Tahan tukul bo malah boleh meredah angin.

Saya masuk tingkatan 1 tahun 1992 di SMK.Tandek. Saya ikut kejohanan badminton sekolah dalam acara perseorangan. Saya masuk final lawan pelajar tingkatan 4. C Rukimah Pandiwa saya punya lawan. Geng c Kanil ini sana Batition. Kalah bo saya tu kecil lagi saya masa tu. Tingkatan 1 VS Tingkatan 4 apa juga fight. Saya naib johan lagi diri tu pertandingan. Bangga juga sayalah sebab berjaya masuk final malah berlawan dengan senior. Gahnya nama kena umum sana perhimpunan sekolah masa penyampaian sijil dan hadiah. Sampai sekarang sijil itu saya simpan elok2.
Kami mewakili SMK.Tandek ke pertandingan badminton peringkat daerah dan saya kalah sama pemain SMK.Kota Marudu yang saya rasa begitu kuat pada masa itu. Saya tidak dapat mewakili daerah KM ke pertandingan peringkat PBU pada masa itu tetapi saya menyimpan azam untuk berlatih bersungguh2.
Sesungguhnya usaha yang gigih itu akan membuahkan hasil yang baik juga. Saya berlatih bersungguh2 dan akhirnya masa saya tingkatan 3 (tahun 1994), saya mewakili daerah Kota Marudu ke pertandingan badminton peringkat PBU berpusat di SMK.Mat Salleh Ranau. Tapi memang kuat2 o pemain dari Ranau dan Kota Belud. Mereka2 inilah yang menang dan mewakili PBU ke pertandingan peringkat negeri. Pun begitu, saya tetap menyimpan azam untuk beraksi pada kejohanan negeri dan akhirnya pada tahun 1995, saya mewakili PBU ke peringkat negeri tetapi dalam kategori double perempuan...Ahh..belasah ja la.Yang penting dapat menimba ilmu dan pengalaman. Partner saya masa tu dari Ranau. Saya lupa sudah nama dia tu tapi cukup fit o. Saya pula dulu2 main badminton pun pakai seluar panjang.Malu ba mau pakai seluar pendek. Panjang2 nogi tu bulu kaki.Bikin lamas betul.Lagi pun otolingan sama abang saya kalau pakai seluar pendek..nunu mangan mokirayou di bilang.Nawi oku too..hehehe. Tapi kalau sekarang, saya main pakai seluar pendek paras lutut. Kalau peringkat negeri sudah, payah o mau masuk suku akhir pun.Kuat2 yang dari Tambunan, Sandakan, Tawau dan Kota Kinabalu. Itu saja yang menyelit kami punya player masa tu, dorang c N (anak Gui Brothers KB ). Saya ingat lagi kami dorang C Ojim (Krismazmel) adik c Kanil wakil KM ke PBU di Kudat. Kami main sana dewan SM.Pei Tsin. Yang lain, main sana Dewan PCS. Yuuu...best o masa tu kalau diingat balik. Saya pernah lagi main sana Dewan SRJK Chung Hua KB tahun 1995.
Sejak mendirikan rumahtangga, 7 tahun saya terberhenti bersukan.Nasib baik tidak olomu. Lepas anak bongsu saya sudah besar2 sikit, saya main badminton balik sampai sekarang. Kami ikut kejohanan Piala ADR P.168, Liga Komuniti dan ada juga friendly match dengan KB,Tamparuli, Pitas, KK dan agensi2 swasta. Pendek kata bersukan ni SANGAT baik untuk kesihatan tubuh..Awet muda bo.

Selain badminton, dulu2 saya juga menceburkan diri dalam olahraga dan acara padang(Rejam lembing dan lempar cakera).Paling2 pun sampai juga daerah bo saya kalau ini. Satu lagi, saya ni pun hantu bola sepak juga. Sekarang kalau ada pertandingan bola sepak wanita piala ADR, saya ikut tu.Ada team juga. Jangan main2 ah..striker bo..heheheee
**********************************
Tadi court kami mula jam 5 - 8. Dalam 8 orang ahli kumpulan, saya dan Margret ja perempuan. Kami main sana dewan SMK.Kota Marudu II. Puas hati main ba kalau lawan dengan orang yang kuat dan pandai buang bola.

Justeru..kepada kawan2, kalau ada masa terluang cubalah berjinak2 dengan sukan. Jogging sekali pun sejenis sukan juga.Asal ada bo.

16 ulasan:

Nunu Nopolah berkata...

Margret c datin Mag ka tu?

Aiso berkata...

kamu ini sangat aktif ya. gud 4 u.

Unknown berkata...

Wah....boleh tahan pula kau nie nong dulu dulu main badminton....hehehe

....hmm...kalau nak ikut kan memang ramai yang ada bakat bermain badminton sebenarnya cuma macam kita ni urang kampung...susah mahu dapat pendedahan.

....dulu...dulu, mau beli reket pun susah. Beli bola pun susah. Mau minta sama bapa pun macam kesian. Nanti bikin susah saja.

Masih ingat dulu, masa si ojim ( krist mazmiel ) adik sia sekolah sana SMK KM, dia cerita la sama sia dia punya prestasi, tapi kesian sebab teda reket. Selalu ikut sama cikgu dia...kalau nda silap cikgu princehero dia bilang....Masa pigi wakil PBU tu pun dia ada cerita juga sama sya tu Nong....Tapi apa boleh buat bah kan...cita2 terkubur begitu saja.

Tapi, bagi diri saya...sudah saya buat yang terbaik yang sya termampu dalam badminton. Saya sudah pernah lawan si Azhawari of Putatan ( Champ Junior Kebangsaan ), Stanley of KK ( Ex-Sabah Player )....tapi fiendly match saja la...hehehe...

Bah...kasi training bah kau punya hero tu...

NONG berkata...

How Are You, margret tu bukan datin mag. hehe. sudah berumur ini kawan saya ni dalam 40 keatas tapi masih power yuuuu...
Aiso..inilah ba ini hobi ni.Susah betul mau buang.

Anil..Ko tau,kuat betul itu c Ojim.Single player 1st choice Kota Marudu masa kami lagi. Bukan cikgu Princhero tu Anil, Cikgu Teh tu kalau saya tak silap.Cikgu Princhero masa tu belum ada lagi.Baru2 saja ada tapi indalah ba macam kita ni tu HANTU badminton.
..dulu2 betul2 susah ba mau beli shuttl pun. Apa lagi ka mau beli raket.Nasib2 saya dulu cikgu Lucy kasi hadiah saya raket carlton. Syukur jugalah ba, walau anak kampung pun inda juga obolou mato..hehehee
Inilah ni saya mau latih ni hero saya.Tapi yang no-3 yang ada kecenderungan o.Yang no-2 tu lebih kepada sprinter.Haa..itu bapa dia yang kasi tukang sana padang.Wakil Sabah ba suami saya tu dulu2 MSSM di KL.

Raja Mogudan berkata...

sya nie pun terror juga main tapi main bedtonton saja -:)

-m.i.r.a.c.l.e- berkata...

nong,kalau stamina x kuat,kasi kuat dulu.jangan paksa bersukan.takut2 perkara x baik berlaku.bukan apa,ada kawan sepejabat aku ni sudden death.tengah2 main badminton tiba2 tumbang,rebah!bawa pg pusat perubatan,tau2 meninggal dunia on the spot!sebelum main badminton tu dia x exercise langsung.al-Fatihah utk arwah.
Ko lawan c rukimah tu memang la kalah,dia tu memang pemukul bulu tangkis hebat!aku pernah juga lawan main badminton sama dia.mmg orang sukan la dia tu!tia buli lawan oo...

Toyong Core_Lost berkata...

baik untuk kesihatan..nanti ko cuba2 lawan c Wong Mei Chu la..ada fight jga kamu tu..hehe

Junid Bin Gunsalam berkata...

hhe..sy blm kenal ko. tapi harap2 kita kenal satu hari nanti. selamat kita berblog. komen dan pandangan ko amat diperlukan dalam blog sy. tq

Junid Bin Gunsalam berkata...

sila tulis nong. y kenal juga ko pla. bru perasaan

NONG berkata...

Junid...ko pura2 inda kenal sya ka? jagaa oku kie..hehehee

TT berkata...

Eh! Junid apa ko buat d sini? Sesat aa...

Nong, sori baru sya nampak msg mu d blog sya. Osibuk boh.. friday minggu ni sya free, camna?

Oya, priksa inbox facebook mu sya ada tinggalkan msg. Thanks.

Unknown berkata...

Tq..'miracle' atas cerita yang anda kongsikan.

Nong....

betul juga cakap si 'miracle' tu. Banyak sudah insiden 'palis' berlaku semasa main badminton. Teringat pula...kawan kepada kawan saya dari putatan (staff celcom kalau nda silap tu) tiba2 rebah masa main bdminton. Muda lagi tu....'jalan' sudah. Laporan doktor - urat saraf pecah...kalau nda silap la tu...

Cuma...bagi saya, kalau terlampau penat atau pun tekanan jantung kita lain daripada kebiasaan semasa bermain...lebih baik stop sekejap...

Sangat setuju...stamina badan kena balance dan maintain......kerana di 'rumah' pun, kita perlukan stamina dan tenaga....

...hehehe....kerja2 rumah bah...memasak, menyapu.....

NONG berkata...

Miracle..anil..betul juga tu tapi inda juga bo langsung tiada stamina ni..main pun bukan marathon..Tukar2 main'winner stay'..hehehee.
Letty..uda sya dpt no hp ko..TQ kio.Kita jumpa jumaat nti.C junid ni kawan saya dari zaman sekolah lagi.

PENYIRAM BENJIN berkata...

nong..tompilingai poh dogon ih BN dilo..kosomu nopo ot tutok do'o..otutunan ku yalo diti..makaraja ad pajabat daerah Kota Marudu..posimoyoon poh yalo..kadung ko sumagayan noh..waro ih boh tabar diko'o dino..opuan yalo do nipon..sumagayan mangasau dot blog tulun

TT berkata...

BN, kotoh! siapa suruh ko komen kuning2

NONG berkata...

Heheee...nokotorima ko bo dino oi BN,Kilau podos,Najis Rosak,srixon