TEMAN2 3HERO

Selasa, 3 Mac 2009

KISAH AKU...BOLA...& PEMINAT

Emmm...macam mana mau mula ini cerita ah? banyak sudah pengalaman saya yang 'bukan lupa tetapi tak ingat' huhuu..macam tajuk lagu Safura pula ini tau.

Saya masih ingat masa zaman remaja terang tang..tang , saya nilah Queen Of Soccer Tandek. (kabarasan beno).Ada lagi player lain baa..bukan saya saja..hehee..Apa tidak, mana2 kampung yang ada team main bola perempuan osu'ung ko osu'ung dagai obo. Kadang2 bergabung itu kami punya player (Salimandut + Masolog + Nolotan+ Morion )..hahaaaaa.
Ada satu kali kami main bola sana padang Sk.Masolog. Bola sepak persahabatan konon Salimandut sama Masolog. Saya lupa sudah siapa kami yang menang itu. Macam kami itu kalau tidak silap. Siapakah menang kita itu Uku?..Yang saya ingat pemain Masolog masa itu c Rostina Majimal, Suzy Sami, Dymna Ukun, Chyntia Majinau, Norhayati Jaralin, ini lagi yang saya ingat. Yang lain betul2 saya tidak ingat..
Salimandut punya pemain c saya, Bidah Majanon, Lorah Lantubon, Raimas Awai..ai,saya lupa o yang lain. Mindama banar iti kiobo dot nolingan ku.
Kami main bola bukan pakai kasut pun. Pakai kaki ayam ja sebab laju lari bo kalau kaki ayam ja.
Sampai lebam2 itu kaki sebab terbertendang sama kawan2 yang pakai kasut.
Pernah lagi kami lawan Nolotan..dorang c Jelsy Ubil, Hamidah Buyun,Lortinah Elui, Kakak c Lortinah(lupa saya nama dia), Isteri c Matlunad, banyak lagi la yang lain. Kami main bola sana padang Nolotan yang dekat kuburan itu.C Joba lagi kami punya pengadil..hahaaa. Kadang2 datang saya punya kapalui, saya sepak itu bola masuk kawasan kuburan. Pemain lain nono yang pigi ambil..heheee. Ja'at kan saya
Masa kami lawan Morion, Salimandut + Masolog + Nolotan bergabung. Kuat2 ba pemain Morion, antaranya Rinawati Madabal, Rowinah Jakiwa, Jessica Lee, ada lagi beberapa orang yang sudah veteran masa itu terasuklah c Rugayah bekas isteri c Jinod..aramai nopo kami bo. Kalau main sana padang Morion, ringingon saya. Banyak tatee karabau bo. Hilang saya punya taring main bola o kalau ada tahi kerbau..bagus kalau yang sudah lama dan kering. Ini, masih fresh lagi..(Jangan marah kie orang Morion..:) Masa main sini Morion, sempat juga ada peminat saya berkenalan nga tidak payahlah saya sebut nama dia di sini bo..hehee. Ada surat itu peminat suruh adik dia bagi sama saya..Ada lirik lagu kumpulan Iklim lagi o tapi saya lupa sudah tajuk itu lagu..Memang cute itu peminat saya.Ada tahi lalat besar di muka dia..baa kaaa...kamu kenal kali ni.Diam2 ja kamu ah.
Di Batition pun ada juga secret admire sama saya. Pun cute juga ada tahi lalat besar dekat dagu kalau saya tidak silap itu..Diam2 saja kalau kamu kenal ah. Peminat baitu. Tapi yang herannya saya langsung tiada pe'el..budak2 lagi bo.Aso tororotiyan daalo yoong..hahaa. (macam ada tahi lalat pula semua ini peminat ini tau...)
Dan banyak2 peminat, yang paling saya TAKUT, peminat dari Tingkalanon...2 orang bo(yang ini dua2 tiada tahi lalat..hehee). Sampai sekarang saya tidak tahu nama itu orang. Saya tidak mahu ambil tahu pun. Tapi saya cukup kenal itu muka. Baa..kaa Illie. Isai meri. Menyesal juga saya tidak tanya siapa nama dorang o. Tapi yang satu tu abang kawan saya. Gara2 kami main bola di Tingkalanon baini. Dorang kenal betul sama saya tu panjaring gima bo..sepakan penalti pun masuk gol juga. Jadi itu peminat bilang kirim salam sama penandang penalti...muulauuu no..Sejak hari tu, hari2 saya dapat surat dari ini lelaki. Bahasanya jangan main2 yuu.. 'bikin mual perut'..macam bahasa cinta dari majalah remaja bo..Yang peminat 1 lagi selalu mangawang sana Pekan Tandek. Hari2 muka dia di sana bila saya pulang dari sekolah sebab itu kereta yang kami sewa tunggu di kedai..Saya bercerita juga sama dia bo tu araat dati ong obisig no banar. Isai su'ul kosulung mimang ko miwiliu bo..
Terus terang, saya tension juga o dengan perangai dua manusia ni nga saya sabar saja. Saya tidak layan. Laad kam laad tad minupu e yaalo. kalung omomoluan dati beri tu aku mangan layano. Nga saat minupu, untuk pertama dan terakhir yang peminat satu kirim surat padahal tidak pernah2 dia kirim surat sama saya.Sampai sekarang saya tidak lupa kata2 dia "saya cukup sedar diri saya yang tiada sekolah ini dan tidak layak mendampingi apa lagi memiliki gadis seperti kau yang terpelajar ....tapi saya bersyukur sebab kau begitu sabar dengan kerenah saya. Saya puji dan hormat sama kau sampai bila2 sebab walaupun kedudukan saya ini tidak sama dengan kau, kau tidak pernah merendah2kan kedudukan saya.......". Nokoromou oku membasa dit surat dau. Timbul rasa bersalah dalam diri namun saya tidak boleh memaksa hati saya.
Sejak itu sampai hari ini, saya tidak tahu di mana mereka berada. Adakah masih hidup atau sebaliknya saya langsung tidak tahu.Apa pun, saya mendoakan agar hidup mereka sentiasa bahagia.

Saya masih ingat teman paling akrab saya masa main bola dulu2 c UKU..kalau mau kenal sama dia, masuk saja sini http://nununopolah.blogspot.com Olongkop dagai at tongo kampung sekitar2 mari dimula..ko ingat lagi ka tu uku? hahaaa. Ingat bola, ingat diriku aahh.

Setelah berumahtangga, kegiatan bola saya ini tidak terhenti. Pernah kami lawan pelajar asrama perempuan SMK.Kota Marudu, Pasukan bola dari Matunggong, Bunsadan, Popok.
Selain itu saya juga menyertai pertandingan bola sepak wanita anjuran YB.Max setiap tahun. Macam2 ragam kalau main bola sudah..muka jangan cakaplah, memang 'osorob' oleh matahari yang memancar terik. Hilang terus wajah2 mulus..hehee tapi puas hati ba bila kita melakukan aktiviti yang kita minat..

Baa...sampai sini dulu perkongsian saya tentang bola dan peminat aah.. Lain posting saya sambung lagi tapi tajuk yang lain pula...hehehee

NOTA: Ison, Illie...jangan kamu mikingis kie.. koduton teko'o bulan 10..:)

19 ulasan:

ILLIE berkata...

hahahahaha..isai obeno mantad id Tingkalanon..nasip tawasi nu nong ong na'an nu neri layano andangko waro kembagu maan ongoyo di minan id kawalaian Tingkalanon..hahahahaha..nar aso skill dit kusai..yoku dit gulu2 po sera nokito ku ih N aibo lumamas it tongo koyuwan ku..alanji om opurak boh..jadi pinokirim oku dot surat..postman ku nopo nga tongo koruang dih N mantad id Tingkalanon ih..nunu maan waro ot balasan..hahahaha..tiya diri ogumu gima kokusaian monguntik dih N nga..aso jalan dalo boh..nopoguluanan noh dih illie..hahahaha
osomok marih at solimondut panawon dot takod kih nong..aso ih kusa'on tu..asal kalaga id solimondut..ogumuo walai laga'on..hehehe

jadi ngam neri nong amu nu nan layano tongo kusai Tingkalanon tu..aso ot skill dalo..hahaha..subai koh moguru poh yalo mantad dogon om obulih nogi monguntik dot tongondu solimondut..hahhahahahaha

NONG berkata...

Hahaaaa....Aku tobo elaan isai ngaran dit pominat ku diri illie nga otutunan ku po it wuros bo ong asambat ku poma tidino.
Waro tukang mongongoi bala'ai diri bo illie.. hahahaaaa...oruol tiyan ku mongirak.Kotee dati tie kiobo laad..hoooo.

Tongo dot song sikil nu obeno illie tu mad ko complete babanar..:) it PANGANU nu teri koni...
Apa pun..iti tongo kenangan diti omis bila mangan ondomo..
Nga..HEBAT banar kisah dikoo d N dimula kie. Tapi apa boleh buat 'Kita hanya mampu merancang tapi keputusan TUHANlah yang terlaksana'.. Life must go on.Esok lebih penting dan bermakna.Banar koni?

ILLIE berkata...

kada makaso kih nong..ih kakak nu sid cawangan pertama nga parnah ih minongongoi marih dih N kih..hahahahaha..adessss ela'an nu kah nong..ogumu boh urang dalam ku id solimondut dilo..sosombolon kodori..it tobene'e dih N it kusai ih M nga timbabaya ku ih..aso jalan kangku dika..tanganak koh poh toh nong tiya sumombol oku id solimondut..hehehe

NONG berkata...

Aik?...kakak ku e R gam illie?nokoti'im e bala ino mongongoi d N bo..ong ino diri 'MERBAHAYA MUDAH TERBAKAR'..Hahaa..

ILLIE berkata...

kadada ih boh nong...kada noh gumuriok kih..kopisambat kito poh bulan 10 om awasi nogi mituturan..hahaha

ison berkata...

Porisai ka isai dikoo waro kendangau id wuros tongo boy2 id Tingkalanon. Aso tinganan bo Nong. Haha...

Ades, dikau illie. Mad alancar banar ino tunturu nu manaip tongo komen siti. Aralom banar gam ot liwotung dino tinuopon nu ad Solimondut tu mad otolong banar. Haha...

NONG berkata...

Ison..aso tahilalat dit pominat mantad tingkalanon. Sid Morion om Batition no waro. Konko mising detektif conan sino kie. Mongodut oku mari..hehee

ILLIE berkata...

ison..aku elaan aralom koh amu nga..sabat poh nolosod oku dara'ai..okon koh ginayat dot tulun..mowiliw toh hahahahaaha

NONG berkata...

Ino no bo illie..olonduk ko babanar. hahaaa.
Nga nakala ko d N illie tu bujang no tanak d N.
ong kikinopor nu no momoroses iri, pipasangon daraai..hehee ;)

KaniL berkata...

Nong....

mad elaan kuno ong waro no ot kendangau sid tatanga rabas...hehehehe..... mad ko ie 'B' ino kiobo......

ison berkata...

ba, nokorikot neti penyiasat persendirian siti. momuka no do pail leed. aku mileelo ki. haha...

Oompus kui to mari ralan montod longob misingkorikot silod tandek di misikul po. elaan no bo ong sumako do bosikal. ogumu mari pengalaman dagai kodori.

haha... dikau illie. obo dino nga otolong ko i tumoyog id saralom tu pobubujat nupo nga sino kondod kosilaan. haha...

BN - Barisan Najis berkata...

sya pun minat sama ko bah sumandak tapi ko terlampau jual mahal mcm taik saja ko masa tu LoL

NONG berkata...

Anil...
Kada polombuso siti ngaran babanar kie. Tongo gelaran nopo mangan pakayo.Milom potu mongungkarab tongo pupunan..hehee.E Otto beri pangalayaan ong aku silap.Abang d R..siongo ma ino tidino?hehe. Mau jejak kasih bo macam c Illie..huhuhu.
BN..
nunu tabar nu.Alad ko noliong.Panantaman ku ong tinayangan ko dot pangait..hahaa.

Furen Laoshi berkata...

alalalaa....sanyum2 memanjang sia baca ni corita....nampaknya sumandak Kota Marudu ni dulu2 mimang ramai suka main bola sepak...dulu2 pun sia selalu main bola di sikulah...bila main...asyik2 teriak "curi ayam curi ayam..faul faul faul..."hehehe

NONG berkata...

hehee..betul tu Furen.Sya main bola dri sekolah rendah lagi.Kena jangkit oleh abang2 saya bainiyang hantu bola..:)

arifomar berkata...

terimakasih kerana mengikuti blog saya. selamat datang pelayar dari negeri di bawah bayu. Semuga terus menulis. Tahniah mendapat 3 putera yang gagah. Jumpa lagi. Pernah juga bertugas di labuan 18 bulan.

arifomar berkata...

terimakasih kerana mengikuti blog saya. selamat datang pelayar dari negeri di bawah bayu. Semuga terus menulis. Tahniah mendapat 3 putera yang gagah. Jumpa lagi. Pernah juga bertugas di labuan 18 bulan.

NONG berkata...

TQ arifomar kerana mengikuti balas blog sya ini.Kiranya kita mampu menjadi sahabat dialam maya ini.Dunia tanpa batasan kecuali black out atau tiada line broadband..hehe:)

cara membuat website berkata...

salam kenal

cara membuat website